Pitääkö harrastaa muutakin kuin punttia?

mennessä elo 13, 2020Valmentajat0 Kommenttia

Tässä nyt viimeiset kymmenen vuotta elämä on pitkälti pyörinyt liikuntaan liittyvien juttujen parissa. Ensin aloitin saliharrastuksen, sitten kouluttauduin liikunta-alalle ja päälle perustin vielä liikunta- ja valmennusalan yrityksen.

Erityisesti painojen nostaminen tavalla tai toisella on ollut se juttu mitä olen hengittänyt nyt nämä kymmenen vuotta. Mutta viime vuonna tuli jokin ihmeellinen käännekohta.

Treenasin voimanostokisoihin ja sain selkäni kipeäksi. Olihan selkä aiemminkin merkkaillut, mutta koska kipu meni aina nopeasti pois keventämisen myötä, en tehnyt sen kummempia toimenpiteitä asian suhteen. Mutta nyt selkä vain oli kipeä. Kuukausitolkulla. Tästä johtuen vähensin salitreenien määrää merkittävästi.

Yhtäkkiä minulla olikin aikaa. Ensin täytin tuon ajan työnteolla. Hups. Mutta sitten tuli olo, että on pakko alkaa tekemään jotain joka irrottaa minut tästä työstä. Aiemmin se oli ollut salitreenaaminen, mutta selkäkivun (ja ylikunnon) myötä sekin tuntui nyt pakkopullalta ja taas yhdeltä työhön liittyvältä jutulta.

Yhtenä päivänä olimme Heikin kanssa menossa Oulunkylän K-rautaan ja tajusin, että Ogelin kauppakeskuksessa oli Helsingin pianostudio. Siitä ei mennyt montaa viikkoa tai päivää eteenpäin, kun päätin laittaa paikkaan seuraavan viestin:

”Onko paikkoja vapaana pianonsoiton yksityisopetukseen Oulunkylään? Olen opiskellut pianonsoittoa ikävuodet 6-20. Tämän jälkeen opiskelut loppuivat ja soittaminen väheni vuosiksi, kunnes taas noin 26 -vuotiaana (kuusi vuotta sitten) aloin itsenäisesti soittaa säännöllisesti ja muistella vanhoja oppeja. 

Tällä hetkellä olisin erityisen kiinnostunut kehittämään pop/jazz soittoa. Varsinkin jazz/blues ym. on pyyhkiytynyt hyvin mielestä. Olisiko teillä tarjota opetusta tällaisille toiveille?”

Pianotunti varattiin jo heti seuraavalle päivälle ja nyt tuosta päivästä on lähes vuosi aikaa.

En tajunnut miten paljon mun aivot oli kaivanneet jotain ihan muuta kuin voimailua ja liikuntaa.

Pianonsoitosta tuli syksyn aikana korvaaja tavoitteelliselle treenille. Kun treeneissä ei voinut tehdä kuin mummojumppaa, niin pianonsoitossa saattoi olla tavoitteita. Piti oppia aina uusi mielenkiintoinen kappale, rytmi tai kuvio. Omaakin musiikkia syntyi.

Ei harmittanut yhtään niin paljon kaikki ne voimanostokisat jotka jäivät selän takia käymättä, kun rinnalla oli jokin toinen harrastus, jossa selkä ei haitannut lainkaan. Soittamisesta tuli pystyvä ja rentoutunut olo. Kyllä musisointi on vain yksi parhaimmista meditaatioista. Siitä ei vain pääse mihinkään. Voisin kuvitella, että maalaamisella tai piirtämisellä on sama vaikutus monille.

Pianotuntien aloittaminen sai aikaan positiivisen kierteen, jossa lähdin hakemaan myös muita uusia ja vanhoja harrastuksia syksyn ja kevään aikana.

Otin englanninkielen yksityisopetusta.

Varasin kesällä viiden päivän mittaisen ratsastuskurssin ja aloitin jälleen säännöllisen ratsastamisen. Tallin ovelle jää kyllä viimeisetkin stressit ja huolet kun pääsee tuoksuttelemaan tallituoksuja ja paijaamaan hevosia.

Ja lopulta se selkäkin tuli kuntoon: pari viikkoa ennen varaamaani ratsastuskurssia.

Jotain hyvää siis siitä selästäkin. Nyt kalenterista löytyy aikaa myös jatkossa näille harrastuksille kun aiemmin tyydyin vain miettimään: ”Millä ajalla muka ehtisin?” Olen ollut enemmän oma itseni. Olen kiinnostunut monipuolisemmin eri asioista, olen ollut rentoutuneempi ja pystyn keskittymään paremmin.

Ehkä olisikin ihan hyvä, että myös me himotreenaajat harrastettaisiin muitakin juttuja kuin vain sitä yhtä lajia. Silloin ne vastoinkäymiset, loukkaantumiset tai treenitauot (joita tulee meille jokaiselle tavoitteelliselle treenaajalle) ei tunnu enää henkisesti niin raskailta.

Voisiko niihin lapsuuden harrastuksiin palata näin aikuisiällä? Joku taikahan niissä täytyy olla, kun ne on joskus olleet elämässä niin tärkeitä.

Oletko sinä aloittanut jonkin kauan kadoksissa olleen tai täysin uuden harrastuksen nykyisen liikuntaharrastuksen oheen? Vai haaveiletko vielä jonkin harrastuksen aloittamisesta? Kommentoi alle!

Itseäni kiinnostaisi vielä vanhan tanssiharrastuksen elvyttäminen ja maalaaminen (mitä en muuten ole koskaan harrastanut).

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

INSTAGRAM

17 hours ago

Rebel Lifters

❗Älä unohda huoltavaa harjoittelua. ❗ Puutteet lajinomaisissa liikelaajuuksissa ja arjen liikerajoitteet kannattaa poistaa heti alkuunsa. Se kun tuppaa menemään niin, että puutteet liikkuvuudessa korvataan aina jostain muualta.

Tämä johtaa siihen, että kuormitat alueita, jotka eivät ole luotu vastaamaan kyseisestä kuormituksesta ja loukkaantumisten riski nousee. 🆘 Olet myös heikompi ja voima tuotetaan väärästä paikasta.

⚠️Jumi ei siis ole voimaa, vaikka sellainenkin sananlasku on tullut muutaman kerran kuultua. Ilmoittautukoot nyt se juutas kuka sen on keksinyt!

Ohjelmoin huoltavaa harjoittelua ja liikkuvuusharjoittelua jokaisen treenin lämmittelyyn. Useimmiten tiheällä frekvenssillä saavutetaan parempi lopputulos kuin yhdellä pitkällä kehonhuolto harjoituksella viikossa.

Liikkuvuuden parantuminen ottaa aina hetken, mutta saavutettu lopputulos pystytään ylläpitämään verrattain pienellä harjoittelu määrällä. 👍

---

Jos nyt tunsit piston sydämessä, että ehkä siinä liikkuvuudessa olisi parantamisen varaa, niin tule meille ja laitetaan treeniohjelmointi kuntoon myös tältä osa-alueelta. Samalla kun saat spagaatin, niin saat myös 200kg kyykkytuloksen rikki. 😆 Laita viestiä ja kerro miten voitaisiin sinua parhaiten auttaa.
... See MoreSee Less

Katso Facebookissa